M 262.1117 shořel. Odešla další „dvaašedesátka“

17. června 2019 - Praha Dne 8. 6. 2019 shořela na výkonu Pražského motoráčku jedna z legend flotily KŽC, motorák 831-117. Pravděpodobná příčina vzniku požáru je od olejového chlazení turba. Požár zachvátil celé vozidlo během několika minut. Díky duchapřítomnosti strojvedoucích a vlakvedoucích se podařilo evakuovat z hořícího vozidla 25 cestujících, avšak škody na majetku jsou značné. K vzplanutí došlo za jízdy mezi zastávkou Cibulka a dopravnou Stodůlky cca 300 m před vjezdem do Stodůlek.

831-117 patřila k nejspolehlivějším „dvaašedesátkám“, které KŽC měl. Nejlepší vůz motoricky, trakčně i dynamicky, největší „držák“ a nejspolehlivější vozidloa  dlouhodobě u personálu preferované vozidlo. Protože 117 byla odstavena na sjetá kola a pomalu ke konci životnosti se blížily i podvozky, byla před 14 dny převezena do dílen na vývaz starých podvozků a závaz nových podvozků. Z této akce se vrátila několik málo dní před osudným 8.červenem 2019.

Připomeňme pro úplnost, že 117 měla už jednou na mále a to hned po jejím předání od ČD ke KŽC. V roce 2013 neopatrným zacházením strojvedoucí KŽC „uvařil“ na Zličíně motor, který při teplotě 120 st. C stopnul. Motor se roztrhal na hadry. KŽC však dal 117-tce šanci a odkoupil zdravý motor z 831-234, která se tenkrát na Ramzové srazila  a byla zrušena, ale motor byl v pořádku a byl tedy převázán do 117, která od té doby „žila“ se srdcem 234. 8.červen však motorák přežít nemohl. Za svoji existenci u KZČ byla třikrát posprejovaná (v Praze, v Šumperku), vždy jsme ji dokázali umýt a vandalismus odstranit.

Ve dnech po 8. 6. 2019, tj. po destrukci motoráku, sešla se stovka „soustrastí, kondolencí a vyjádření podpory“ dopravci KŽC. Potěšilo nás, že legenda klatovského depa, která je byla od roku 2012 v rukách KŽC, byla velmi oblíbená nejen mezi provozním personálem dopravce, ale i u nejširší veřejnosti.

Oko onu osudnou sobotu nezůstalo suché nikomu, kdo má tyhle motoráky rád.

 

 

Memento mori, alias pomníček vozidlu, vznikne ve Zdicích v areálu muzea SAXI a bude připomínat nejen 831-117, která pod rukama Radima Říhy v roce 2013 získala slušivý polomáčený lak, který patřil k nejhezčím variantám laku, které se na M 262 KŽC nacházely, ale i všechny „dvaašedesátky“, které Zdicemi prošly a byly zde po desítky let typickým zástupce své řady. Dochované čelo malého stanoviště, které KŽC daroval do Zdic, bude instalováno na památku motoráku jako pomník vč. výrobního štítku a taktéž přeživší tabulky vozidla. Kytičku legendě zvané M 262.1 v prostorách zdického bude moci jako hold in memoriam vzdát každý a máme za to, že se bude jednat od KŽC o důstojnou tečku za 61 letým životem tohoto motoráku.